De Ochtenden

Lees over het ervaren van de ochtenden tijdens de overgang

Depressieve gevoelens in de overgang

 


Vrouwen bij wie de hormoonshuishouding verandert en die hier gevoelig voor zijn kunnen lijden aan depressiviteit. Behalve in de maandelijkse cyclus en na een bevalling kan hier ook in de overgang sprake van zijn. Lees meer over depressie en wat je eraan kunt doen.





 

Angst is een veel voorkomende klacht tijdens de overgang



Angst en paniek komen veel voor in de overgang. Ze zijn het gevolg van de veranderingen in de hormoonspiegel van vrouwen.

Lees meer over de oorzaken, de misverstanden en de behandeling.

Hormonen: informatie over de voor- en nadelen tijdens de overgang


Nog steeds doen veel bakerpraatjes de ronde over het slikken, plakken of smeren van hormonen.

Lees meer over de recente onderzoeken op dit gebied. Helaas zijn huisartsen niet altijd op de hoogte van de meest recente onderzoeken.

Herkenning vinden bij andere vrouwen


Een besloten Facebook-groep waarin vrouwen hun ervaringen beschrijven.

Een van de vrouwen: 'was ik hier maar veel eerder terecht gekomen. Dan had ik me een stuk minder zorgen gemaakt.'

Klik hier, word lid en ontmoet andere vrouwen in de overgang. Mannen zijn hier niet welkom.

Deze website is gemaakt door de oprichters van de besloten Facebookgroep Overgangs- en Menopauzeplein, een groep voor Nederlandstalige vrouwen die het lastig hebben door de overgang. De informatie op deze website is bedoeld ter ondersteuning en niet ter vervanging van een consult bij uw arts. We richten ons in het bijzonder op de psychische kant van de overgang, omdat deze kant van de overgang nog lang niet voldoende bekend is bij vrouwen en hun omgeving en helaas ook nog niet bij alle zorgverleners. Ook de levensfase waarin de overgang plaatsvindt wordt besproken.

Veranderingen tijdens de overgang


Ouder worden, een veranderend lichaam, kinderen uit huis, vriendinnen waar het niet meer mee loopt, je relatie in ruig weer, eenzaamheid, een andere kijk op de wereld, verandering van werk of studie, meer of minder zelfvertrouwen. 

Allemaal dingen die in deze levensfase aan bod komen.

Lees meer.

De kracht van yoga


Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat zogenaamde body-mindtechnieken kunnen helpen bij het voorkomen en verminderen van angst en depressie, ook in de overgang.

Mindfulness, yoga, Tai Chi: probeer het eens. 

Lees meer.


Voeding om de hormonen meer in balans te krijgen


Gezond leven is juist voor vrouwen in de overgang heel belangrijk. Het in balans houden van de bloedsuikerspiegel, het zorgen voor gezonde botten en spieren, het zorgen voor je hart.

Maar wat is gezond en welke supplementen neem je in?

Veel informatie hierover vind je op deze website en in de Facebook-groep Overgangs- en Menopauzeplein

Je partner in de overgang


Net in deze moeilijke fase van je leven, heb je behoefte aan steun van je partner. 

Als dat een man is, kan het heel goed zo zijn dat hij niets meer van jou begrijpt. 

Wat nu? Lees meer.

  

 

 

 

Link:

Deze website is een initiatief van de oprichters van de besloten Facebook-groep: Overgangs- en Menopauzeplein

 

Volg ons

We use cookies to give you the best experience. Read our cookie policy.