HULP

Mindfulness, yoga, Tai Chi

De effecten van body-mind-technieken

Mensen die een body-mind-techniek beoefenen maken minder adrenaline aan. Zij zijn hierdoor minder gestresst. Zeker tijdens de overgang is het zaak om stress zoveel mogelijk te voorkomen. Het lichaam ervaart al innerlijke stress. Daardoor voelen veel vrouwen zich onrustig, geagiteerd, angstig en opgejaagd. Extra stress maakt dat alleen maar erger. Studies hebben uitgewezen dat body-mind-technieken effectief zijn om het stressniveau naar beneden te brengen. 

Mindfulness
Mindfulness of  aandachtgerichte training is effectief gebleken bij angstklachten, piekeren, stress-klachten en diverse andere klachten. We hebben de neiging om bezig te zijn met problemen uit het verleden of in de toekomst. Als we die problemen niet kunnen oplossen, dan raken we verstrikt in een negatieve gedachtenspiraal (piekeren). Daardoor krijg je een negatief gevoel. In de overgang zijn we hier extra kwetsbaar voor.
Mindfulness-training is erop gericht dit proces te stoppen door te leren gedachten en gevoelens te accepteren en de aandacht te richten op het hier-en-nu. Een van de grondleggers van deze techniek is Jon Kabat-Zinn. In eerste instantie werd deze techniek ingezet om te leren omgaan met pijn. Later bleek ze ook effectief te zijn bij vele psychische klachten, vermoeidheid en slecht slapen. 

(Hormoon)yoga
Ook bij yoga is sprake van focussen op het monent. Hiervoor gebruikt men in de yoga de ademhaling. De bewegingen en poses (assanas) in de yoga worden in flow gebracht met de ademhaling, waardoor deze gelijkmatig en rustig wordt. Dit heeft een positief effect op het lichaam en de geest. De verschillende houdingen in de yoga hebben effect op het lichaam. Zo zijn er oefeningen die vooral voor de nieren werken, oefeningen die voor het hart werken en ga zo maar door. Goed opgeleide yoga-docenten kunnen vrouwen in de overgang begeleiden bij het vinden van de bewegingen en poses die hen beter in balans brengen. 

Ontspanningsoefeningen
Op het gebied van ontspanningsoefeningen zijn er vele varianten te vinden. Algemeen principe is dat het aanspannen van spieren of spiergroepen wordt gevolgd door ontspanning van diezelfde spieren. Hierdoor leert men zijn lichaam goed kennen en herkent men spanning eerder. Door middel van ademhalingsoefeningen wordt rust gecreeerd. Veel oefeningen kun je zelf doen door op YouTube een video te vinden die je begeleidt. Het kan ook goed werken om onder begeleiding van een ontspanningstherapeut te werken. 

Tai Chi
Tai Chi Chuan is een oude Chinese bewegingsleer. Door vloeiende bewegingen ontwikkelt het lichaam zich op een gezonde manier. Door het intensief volgen van de bewegingen, leert men bewust omgaan met lichaam en geest. Net als bij yoga kan Tai Chi allerlei gezondheidseffecten hebben. De Chinezen zien deze body-mind-techniek dan ook als de weg naar een gezond, lang en gelukkig leven.  

Verder
Al deze technieken en nog veel meer, kunnen vrouwen in de overgang helpen om hun lichaam en hormonen beter in balans te brengen. Daarnaast leert de ervaring dat elke vorm van afleiding gunstig kan zijn om lichaam en geest tot rust te brengen. Of het nu schilderen, handwerken, hardlopen of bioscoopbezoek is, dit soort activiteiten brengt ons vaak, als we ons ertoe kunnen zetten, op een beter spoor, waardoor de klachten en negatieve gevoelens naar de achtergrond kunnen verdwijnen. Dit wil niet zeggen dat alle emoties weggedrukt moeten worden. De overgang is met name ook een tijd om eens stil te staan bij wat je nu werkelijk voelt, wilt en ook vooraal niet meer wilt. De hierboven genoende technieken kunnen de ruimte in je hoofd creeren om hier eens bij stil te staan. 

Over ons: lees hier



Contact met de redactie: vul het formulier in of mail ons.

Link:

Deze website is een initiatief van de oprichters van de besloten Facebook-groep: Overgangs- en Menopauzeplein